Sommar

Sommar

lördag 15 januari 2011

Vinter minnen


Förra vintern försökte jag få med Melissa ut och göra snögrottor: ni vet grottor som man gjorde när man var liten. Kommer ihåg hur vi gjorde fler rums grottor i snöhögarna .

Man kämpade med dessa grottor och grävde ut och plattade till väggarna. När man var klar tog man med dit plädar och ljus. Sen hade man vinterpicknick där. Vi hade med oss choklad och prickig korvmackor. Den varma chokladen var liksom obligatorisk på den tiden, likaså limpmacka med prickig korv. Sån prickig korv som fanns då får man inte tag i idag.


Mellan varven gick man till gruvan och åkte i backarna. Antingen bob, pulka , trickskidor eller på rygg nedför. De glansiga täckjackorna man hade då var perfekta.

Eller när man hade matsäck med sig och åkte skridskor på Dalälven. Knöggligt och dant var det, ina konstfrusna isar då inte.


När jag läser det jag skrivit känns det ungefär som när min mormor berättade hur det var på hennes tid . Men det visar bara hur fort framsteg går, inte hur gammal jag är .


Det är som våran första mobiltelefon , som vi fick för ca 12år sen. Det är en riktig koloss idag har man fullt sjå att inte trycka på alla siffror samtidigt för de är så små. Dåtidens laddare var en hel station som man la ned mobilen i , inte bara en sladd att sätta i väggen.


Som sagt inte jag som är gammal utan allt går så fort :-)

2 kommentarer:

  1. Ja, tänk vilka snögrottor det byggdes på vår tid. :D
    Hela grottsystem av gångar brukade jag ha här utanför smedjan.
    Pappa skottade ju alltid upp all snö längs husväggen också, så det fanns pulkabacke här längs gaveln varje snöig vinter.
    Minns du det?
    Det var många som var här och åkte.
    Jag var ju såpass liten då att jag inte minns säkert om du var med du också.
    Fredde Blomberg och Micke Blom finns det kort på i alla fall, men det var ju många fler.

    SvaraRadera
  2. Precis så var det för mig med som barn, snögrottor som blev större och större i flera våningar och med ingångar från alla håll :)

    SvaraRadera