Sommar

Sommar

lördag 2 april 2011

Matts förhållande till katterna


Konstigt det här hur man har olika förhållanden till djur.

Matts har aldrig velat ha någon av våra katter. Hundarna accepteras och kan det även utvecklas känslor till (enligt honom själv), men katterna kunde han helst slippa.

Ändå har vi haft katter hela tiden vi varit tillsammans (25år) så han har varit tålmodig med mig och mina djur :)

Det har fungerat bra mellan Matts och katterna ömsesidigt ignorerande. Tills vi fick Puma.

Puma och hans syster Tiger kom till oss 1 vecka gamla så jag nappade upp dom. Bägge två blev speciella. Tiger blev Melissas katt helt och hållet.




Riktigt trogen. Sprang och mötte Melissa i värsta Lassie stil när hon kom från skolan. Låg över läxböckerna och sov på bröstet under täcket hos henne. Tyvärr fick hon en hjärntumör som gjorde att vi fick ta bort henne. Men även när hon var sjuk var det bara Melissa som gällde.



Hon fick alltså raseri utbrott och anföll våran stora Gimmick. Direkt på huvudet och försökte klösa ögona ur honom , men när Melissa ropade på henne slutade hon. När jag försökte gå emellan anföll hon mig istället. Så det var verkligen Melissas katt.

Men åter till Matts och hans förhållande till katterna. Puma och Matts tycker inte riktigt om varandra.





Varje natt hoppar Puma upp i vår säng för att ligga och sova o gosa med mig. Bara det att han nästan alltid tar vägen via Matts mage. Alltså tar sats från golvet och studsar på Matts mage bort till mig. När han ska ner går han försiktigt vid mig innan han tar avstamp från Matts mage ner till golvet.

Dessutom hämnas Puma på Matts om han gjort något mot honom.




Som den gången Matts var ensam hemma över helgen med Puma. Dom hade småtjafsat lite så Matts var irriterad på katten. På kvällen har Matts sovrums fönstret öppet och Puma sitter där och njuter av den friska luften (mina katter är innekatter) Matts ropar till åt honom att vara försiktig så han inte ramlar varvid katten blir rädd och ramlar ut(andra våningen).

Matts springer ut lätt svärande och försöker fånga Puma . Men katten är ju lite chockad efter fallet så det går inte på en gång. När Matts lyckas tar han ett stadigt tag i honom och går upp med honom medans han skäller ut katten.



På morgonen när Matts ska ta på sig sina shorts har Puma kissat ner dom. Matts stänger in katten på toaletten och ringer mig inte speciellt glad kan tilläggas.
Han berättar vad som hänt och jag säger väl sånt man ska vid ett sådant tillfälle.

Men så frågar jag vart han gjort med Puma nu då . Han svarar att han är instängd på toaletten. Förstår genast att det kommer straffa sig för Matts , så jag säger åt honom att Puma kommer ge tillbaks för att du stängt in honom. Matts tycker att jag är korkad för en katt kan inte tänka ut någon hämnd.

Morgonen efter ringer Matts mig igen då har katten kissat i hans väska, nu börjar Matts bli riktigt arg. Men är så osmart att han återigen stängt in katten som straff. Jag börjar känna att det är dags för mig att åka hem då innan något allvarligt händer.




När jag kommer hem har Puma redan hunnit hämnats på Matts. Denna gång blev det hans byrålåda som blev utsatt. Matts hade glömt att stänga den då han tog strumpor.

Men Matts har lärt sig att inte bråka för mycket med Puma då det straffar sig. Har hänt andra saker efteråt men jag kan inte ta upp allt. Det är dessutom bara Matts som råkar ut för Pumas hämnd. Så nuförtiden är det jag som får ta hand om reprimander :)

Sen har vi lilla Lolinx som vi skaffade åt Melissa när vi tagit bort Tiger. Också en liten kattunge som vi fick nappa upp då dom av misstag skjutit mamman.




Lolinx är också väldigt speciell. Visar klart och tydligt att hon inte tycker om vissa människor. Hon kan vara så elak, men är oftast snäll mot oss. Men hon är första katten som tycker om Matts.

Hon beter sig som hon är kär i honom. Kommer och ska upp, gnider huvudet mot hans och är så kärvänlig. Ska ligga och sova på honom. Ligger på hans huvudkudde och verkligen tyr sig till honom som ingen katt gjort förr.

Nu har vi precis steriliserat henne så vi får se om vi andra kanske blir lite mer omtyckta av henne också efter det. För det är en söt katt, bara det att hon bestämt sig för att vara Matts katt. Så han får bara gilla läget( vilket han gör i smyg)




Men även hon lyckades jävlas med Matts . Matts har en sprayflaska med vatten som han använder på henne när hon gör något av alla sattyg hon brukar hitta på. Men en morgon när han kom upp hade hon lyckats vält den över hans laptop så vattnet runnit ut. Så den laptopen är ett minne blott.

idag tycker jag att det passar med Matts kommentar över gårdagens kattcitat som dagens citat : Lägg dig inte i vad en katt håller på
med, och stäng inte in dom på toaletten när Nette är borta då kommer den
att pinka på din dator.

2 kommentarer:

  1. Katter är härliga djur! Hade själv katt när jag var liten, och den var ganska bra dresserad - nästan som en liten vovve :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha!
    De är verkligen roliga katterna!
    Och du är rolig du också! :D
    Jag skrattar högt här nu. :)

    SvaraRadera