Sommar

Sommar

torsdag 13 januari 2011

De dödas bok


Jag älskar att läsa böcker , när jag inte håller på med hundar, tittar på film eller någon annan sysselsättning :-)

Har en författar som jag gillar lite bättre än andra. Det kommer sig väl lite av mitt morbida intresse för mord och otäcka historier.


Patricia Cornwell heter hon. Hon har skrivit 16 böcker om en rättsläkare som heter Scarpetta (hon har skrivit annat med) men det är dom böckerna jag gillar bäst.


Fick boken De dödas bok i julklapp. Där Scarpetta och förre FBI profileraren Benton Wesley kallas till Rom för att hjälpa den italienska polisen med ett sällsynt brutalt mord på en 16-årig amerikansk tennisstjärna. Det finns inte många ledtrådar men dom de finner leder till Bari, till Venedig, till Irak och till ett litet barn som påträffats i närheten av Scarpettas nya laboratorium. Fler liknande mord följer och det är väldigt intressant att följa historien genom boken.

Man får inte vara känslig om man ska läsa hennes böcker, de kan vara väldigt detaljrika.

Har även fått den sista boken som heter Scarpetta, men den fick jag som ljudbok.


Igår skulle vi lyssna på den när vi skulle sova. Men Matts ville snart stänga av den för att lyssna på Tintin istället. Han tyckte inte om början när dom berättade hur de utförde en obduktion. Han vill inte höra om att dom lägger njurarna i skålar eller hur de sågar upp skallen och plockar ut hjärnan.

För mig är det precis en sådan bok som jag gillar, med råhet. Det ska kännas verkligt. Men jag antar att jag får lyssna klart på den själv.

Men det är iallafall en författare som jag rekomenderar, läs hennes böcker om ni gillar mordhistorier och klarar den grymhet som finns i hennes böcker.

2 kommentarer:

  1. Har läst en av hennes böcker och tänker läsa mer :) Har sällan tid över för att läsa längre tyvärr!

    SvaraRadera
  2. Själv är jag tyvärr inte så mycket för att läsa, även om jag regelbundet gör några tappra försök.

    Men hittar jag väl en bok som jag fastnar för, brukar jag sträckläsa den på ett par dagar - som exempelvis DaVinci-Koden :)

    Sv: Ja, lyckligtvis brukar inte mina hoppa på mig efter att jag ramlat, men däremot om jag lägger mig i sängen!

    SvaraRadera