Sommar

Sommar

tisdag 19 april 2011

Vargjakt eller hundjakt


Blir lite trött på vargdebatten. Många hundar som blivit dödade av andra hundar eller så svårt skadade att man blivit tvungen att avliva dem. Jeromes syster blev anfallen av hund så man blev tvungen ta bort henne. Kompisens jakthundar rev och hade ihjäl 11 får i en hage. En annan hittade sin hund i en fårhage med 7 rivna får. Så säj inte att det bara är varg som gör skada.

Man läser om hundar som anfaller andra hundar ofta i tidningarna. Men när det gäller hundar så kan man alltid säga att det är handhavarfel eller så är de mentalt skadade. När det gäller hundar som anfaller och river djur så läser man sällan om det. Vilket får mig att fundera över varför det är så. Vill man inte erkänna att det händer eftersom man då inte kan gapa så över vargen.

Har själv varit ute med gammelhunden då det gick en varg förbi 100 meter ifrån oss en sen kväll. Känslan var skrämmande och hundens reaktion var tydlig. Han blev helt klart rädd och ville gå hem. Hade aldrig sett den reaktionen hos honom tidigare. Visst hade jag blivit förkrossad om vargen tagit honom , men min reaktion var ett stadigare tag i kopplet och att gå hem.

Så visst skulle jag tycka det var fruktansvärt om det hände mig, men samtidigt skulle jag inte släppa lös mina hundar om jag visste att andra blivit anfallna av varg i området.

Jag vågar stödja vargen

4 kommentarer:

  1. ja se till att du är rädd om både hund o dig. O man ska nog inte moppsa mot en varg den är ju vild :)

    SvaraRadera
  2. Jag stödjer också vargen!

    Tycker denna slakt är helt vansinnig med tanke på hur få vargar det finns kvar!

    Visst krockar vi ibland med naturen, men det händer inte riktigt så ofta som det påstås - men varje tillfälle ska blåsas upp till något jättestort!

    SvaraRadera
  3. catharina mattila20 april 2011 kl. 23:03

    Det som jag tycker är sjukt är att jägarna gnäller att vargen tar deras hundar ... men varför släppa hundarna på vargens revir då då ? Det är klart som korvspad att vargen blir trängd .. skulle man göra likadant med jägarnas hundar och dom går till attack vad händer då ? Inte fan blir dom skjutna i alla fall .... jag älskar vargar så jag stödjer också vargen

    SvaraRadera
  4. Här stöder man helt klart vargen!!!

    Och en del borde inte ha hund!!!

    Önskar en Glad Påsk. Kramiz

    SvaraRadera