Sommar

Sommar

tisdag 12 april 2011

Jobbigt beslut


I går när jag och min dotter var ute och gick började vi prata om något som alltid är jobbigt.

Att det börjar bli dags att låta gammelhunden Gimmick avsluta sitt jordiska liv. Det är en fråga som det är så jobbigt att ta beslut om.

Hur det än är så börjar han bli döv, senil och har haft sina "hjärtattacker". Men å andra sidan leker han fortfarande , äter som en häst och sover som en björn i ide.

När man egentligen inte har något annat än känslan att gå efter så är det jobbigt. Han är 12 år och levt på "övertid" sen han var 7 då han fick cancer i testikeln. Jag har iallafall tyckt det då jag var så övertygad om att jag skulle få ta bort honom den gången.




Vi kom fram till att han ska få vara med ett tag till, men att vi ska vara observanta på honom så han inte börjar lida, för det vill vi inte.

Skönt med en förnuftig dotter som det går att prata med. Har ingen förståelse för när man döljer sådana här saker för barnen i någon missriktad tro att man ska beskydda dom. Det är naturens gång och det måste dom få vara en del av.

5 kommentarer:

  1. :( Det är jobbigt såna här saker. Men som du säger det är livets gång. Hoppas ni får ett tag till med er älskade hund utan att han lider för mycket!
    kramar i massor!

    SvaraRadera
  2. Usch, jag lider med er!

    Ett sånt beslut är alltid det värsta man behöver fatta som hundägare :(

    Så länge hunden är frisk och mår bra är det sin sak, och som du säger: Så länge han inte lider!

    SvaraRadera
  3. O jag vet vad det innebär, gud så jobbigt men samtidigt är det ju viktigt o ta rätt beslut för hundens skull så den inte behöver lida, kramis

    SvaraRadera
  4. Hej Nette !
    Ja, jag vet hur det är, vi har få tagit bort båda nu. Max blev 12 & Kita 14. Det är så svårt att veta när det är dags, hoppet att de ska få vara med ett tag till finns ju alltid. Hoppas att er fina hund får vara med ett tag till & må bra. kram Kerstin

    SvaraRadera
  5. Usch ja, när det gäller ens djur, så får man inte vara självisk utan man måste tänka på djurets bästa
    Vi fick låta vår älskade vovve somna in när hon var 7 år 2 månader, p.g.a fulla lungorna med cncer efter en elakartad ljuvercancer som hon vart opererad för.
    Det var den absolut värsta dagen i mitt liv,, än idag gråter jag över henne till och från och saknaden är ENORM.
    Det är drygt 2 år sedan hon gick över bron till hundhimlen.

    Ha det allra bäst, hittade hit genom FB.. // Annelie

    SvaraRadera