Sommar

Sommar
Visar inlägg med etikett konvent. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett konvent. Visa alla inlägg

söndag 24 juni 2012

Slutet för uppcon





Då har det gått 1 vecka sen uppcon och allt har lagt sig lite.

Men faktum är att det var ett sorgset uppcon blandat med glädje. Efter 10 år så kan eller orkar inte eldsjälarna fortsätta. Vilket i sig är naturligt då det blivit så stort och de blivit äldre med "vanliga jobb" .

Synd när något så bra inte fortsätter. Som förälder tycker jag det är helt fantastiskt med något som är helt alkohol och drogfritt. Jag behöver inte oroa mig för vad som händer. Tänk en fest med över fyratusen ungdomar och alla är nyktra, dessutom kramas och bara sprider glädje.

Förstår inte varför inte stat och kommun går in och bidrar med löner och kulturbidrag så att ett så stort evenemang kan leva vidare. I mitt tycke skulle det väl vara något att sträva efter . Istället för att ge bidrag till festplatser där det faktiskt inte är alkoholfritt.

Nej shame on you.

Uppcon fakta

FAKTA

4 000 besökare väntas i helgen
Uppcon är Sveriges största evenemang inriktat på östasiatisk populärkultur. I år väntas 4 000 besökare till Konserthuset under festivaldagarna fredag till söndag.
På programmet står bland annat tv-spelstävlingar, en gigantisk pärlplatta, cosplay (fantasifulla kostymer), speedmeeting, lajvtetris, lektioner i japanska, teckningstävling, cosplayschack, cupcakeworkshop, danstävlingar, filmvisningar, disko, modevisningar, origami, fotojakt, teckningslektioner, perukstyling, sudokutävling, samt uppträdanden av visual kei-bandet Screw, Dj Kaya, sångerskan Jun Elding samt det extravaganta rockbandet M.

http://arbetarbladet.se/noje/1.4832716-pa-uppcon-gar-drommar-i-uppfyllelse

lördag 27 augusti 2011

Melissas nya liv


Tänk vad ny skola och miljö gör.

Nu är Melissa i full gång på sin nya skola. Så himla skönt när hon kom hem första dagen och tala om att det där verkade jättebra. Människorna är mer som henne. Många i klassen åker också på konvent .

Hon har alltså börjat på teaterlinjen i Uppsala Bolandskolan och ni som varit in på min blogg tidigare förstår säkert att det passar henne. Hon har dessutom sagt att hon ska bli skådespelare eller konstnär sen hon var 3 år gammal så det var ju inget svårt beslut för henne vilken linje hon skulle gå.

Hon kommer hem på dagarna trött men sprudlande glad. Det såg vi inte på hela sista året på högstadiet. Nu stannar hon kvar efter skolan och hela klassen går ut och äter eller gör saker. Ändå har dom bara känt varandra drygt 1 vecka =)


När man dessutom får upp Melissa före kl 9,00 en helg för att hon ska träffa kompisar är helt otroligt. Idag ska många i hennes klass träffas och gå på cosplay träff i stadsparken .

Det var det här jag hoppades skulle ske när hon började ny skola. Hon har verkligen hamnat på rätt plats känns det.

fredag 20 augusti 2010

Cosplay ideerna flödar


En vecka då jag trodde att vila var det som gällde. Men det funkar inte riktigt så.

Melissa planerar för fullt inför nästa konvent. Insåg att det inte blir i Jönköping , antingen är hon i London eller så är det halloween som gäller den helgen.

Tur är det för hon har 3 cosplay dräkter hon vill göra, så det är bara att införskaffa tyg mm.

Hon sprudlar av ideer, men jag fattar inte hälften av det hon pratar om. Det ska va sömmar åt det hållet, knappar dit och kardborrband där. Jag vet inte vad hon pratar om . Tur att Matts finns , som förstår det där med att sy :)

Själv sitter jag och tittar på någon serie som Boston med, lätt bisarrt intresse för sjukhus serier. Tycker om när det är filmat på riktiga sjukhus, riktiga sjukdomar. Eller också ska det vara Hem till gården. Gillar alla karaktärer som finns där.