Sommar

Sommar

torsdag 21 juli 2011

Äta hund ,säl eller får


Hörde ett radioprogram som handlade om världsnaturkonferensen.
Där tillfrågades en innuitkvinna om det inte var dags att sluta jaga och äta säl. Hennes svar fick mig att tänka till.

Jag äter inte söta kor,får, grisar eller höns men jag kommer fortsätta äta säl.



Så är det ju faktiskt, djur som det är naturligt för oss att äta känns fel för andra människor.

Vi förfasar oss över att de äter hundar och sättet de behandlar hundarna på, men samtidigt har vi själva svåra problem med hur våra slaktdjur behandlas. Djur som föses med el, djur som misshandlas i transporter. Bryter ben mm.




Hur hönsen bor, grisar behandlas och slaktarna låter djur lida innan de slaktas. Dessa djur är ju faktiskt inte mindre värda eller hur.

Jag har själv väldigt svårt att förlika mig med att människor äter hundar, när jag själv har dom som familjemedlemmar. Men det är ju faktiskt en tolkningsfråga .

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13359675.ab

3 kommentarer:

  1. Ja men visst är dessa saker en tolkningsfråga. Se bara på den heliga kon i Indien. En indier äter inte en ko punkt slut. Men vi gör det utan tanke.

    Jag tror det är viktigt när man skall kritisera andra länder att tänka till lite innan. Vi har olika sätt att se på saker. Det som är hemskt för oss är helt naturligt i ett annat land osv...

    Just hund har jag svårt för men samtidigt måste jag ju inse att hunden har inte alls familjestatus i dessa länder. Dom är inte husdjur och älskade så som dom är här.
    Där kommer frågan in om vi har rätt tala om för resten av världen vad som är rätt eller fel?

    SvaraRadera
  2. Människan är den värsta sorten av dem alla och Gud ångrade nog säkert sitt beslut!

    Här fälls tårar i massor...

    Kramiz gumman

    SvaraRadera
  3. Ja, det är märkligt vilken skillnad det är mellan olika folk.

    Det största problemet är dock hur djuren behandlas innan de slaktas :/

    SvaraRadera