Sommar

Sommar

torsdag 30 september 2010

Akut föräldrarvård !





Började morgonen med att ordna busskort till Melissa. Hon ska praoa i Uppsala och den här gången står skolan för busskort. Det var ju bra.



På vägen hem ringer Melissa och säger att morfar sökt mig, att det var viktigt. Sen ringer Gina och söker mig,men jag kunde inte svara då .Förstod att något var fel. Bara att ringa direkt jag kom hem. Började med pappa.

Han berättar att mamma är jättedålig och behöver till sjukhus, frågar om jag kan köra . Naturligtvis kan jag det , så vi bestämmer att han ska hämta mig direkt. Pratade med Melissa, så hon fick veta och ordnade för hundarna. Stressade allmänt runt och ordnade lite saker som behövdes, förstod ju att dagen skulle bli lång.

När jag kom till Tärnsjö, såg jag att mamma var sämre än jag trodde. Så jag hjälpte henne till bilen så hon fick lägga sig i baksätet.Sen åkte vi direkt till Akademiska.
Väl där var det bara att ordna en rullstol för mamma var så svag.

Sen kom det stora problemet parkering. Fullt överallt ägnade 10 minuter åt att titta igenom alla parkeringar runt om, sen tillbaks till akuten . Frågar personal om hjälp att hålla ett öga på mamma ifall hon svimmade sen ut och fortsätta leta parkering.
Då hade det blivit några platser i parkeringshuset.

In till mamma igen och då hade hon fått kommit fram till anmälningen så in där och hjälper till. Fick igenom att hon fick komma in och lägga sig på en brits i ambulansintaget, eftersom hon var så svag.

Sen börjar väntan men det tog BARA 3 timmar innan hon fick komma in på ett undersökningsrum och träffa läkaren. Inte underligt att hon känt sig yr och svimmat. Blodtrycket när hon reste sig var 70/45 . Så hon var riktigt dålig. Sen fick vi vänta på att hon skulle bli inlagd så då gick några timmar till. Fullt överallt. Till slut fick hon ligga på öron,näsa hals. Men huvudsaken hon blir om händertagen.

Första gången mamma själv velat bli kvar på sjukhuset. Då förstår jag hur dålig hon igentligen är. Stackars lilla mamma.


På vägen hem hade jag närkontakt med en älg som stod mitt på vägen. Lyckades få stopp på bilen ca 1 meter ifrån älgen. Den stod där en stund och tittade på mig innan den klev in i skogen igen.

Idag vill jag ha en totalt händelselös dag :)

1 kommentar:

  1. Usch!!!
    Har i alla fall fått information om att du fick åka och hämta hem mamma idag.
    Hoppas hon mår bättre nu då, så de inte skickade hem henne för tidigt!
    Hoppas du slipper fler närkontakter med älgar och andra djur på vägen också! - Och att du bara får ta det lugnt i resten av helgen.
    Kram !

    SvaraRadera