Sommar

Sommar

tisdag 20 juli 2010

Lösspringande hundar



Läste en blogg på Aftonbladet idag om problemet med lösspringande hundar. Kan väl hålla med den bloggaren om att polisen skulle ha rätt att omhänderta hundar när det är problem.


Själv är jag en som automatiskt tar hand om lösa djur.

Var på väg till en marknad förra hösten med bilen fullastad av Matts läder produkter som vi skulle sälja + 3 tjejer. Redan innan vi hunnit ut från Månkarbo ser vi 2 st hundar på vift. Naturligtvis måste vi göra något , de kan ju bli påkörda. Klockan är bara 6 på morgonen så det är inte många ute.



Sagt och gjort utan tanke på om de är snälla eller inte , fångar jag in hundarna och släpper in dom i bilen. I baksätet med tjejerna. Hundarna var snälla och totalt utmattade, verkade varit ute och sprungit länge.


Ringer polisen och frågar om de kan ta hundarna men icke, inte polisens uppgift. Släpp dom så springer dom hem får jag till svar. Ej i min livsbild. Polisen tar iallafall uppgifter om någon frågar efter dom.

Vi åker vidare till marknaden , med hundar. Ringer runt för att höra om någon känner igen hundarna men icke. Tur nog hade jag halsband och koppel med mig som skulle säljas så vi kunde ta ut hundarna under dagen.

Runt 11 ringer en kille och frågar om jag fortfarande har hundarna. Javisst svarar jag men vi är i Örbyhus. Killen överlycklig varit ute och letat efter dom nästan hela natten. Dessutom skulle han till Örbyhus senare på dagen så han kunde hämta upp dom.



En väldigt glad hundägare kom och hämtade hundarna senare. Glad att någon brytt sig och tagit hand om hans hundar.

1 kommentar:

  1. Tur att det finns såna som du !!! :)
    ( Det tyckte nog hundägaren också ! )
    Konstigt att polisen inte ställde upp tycker jag !

    SvaraRadera