Sommar

Sommar

söndag 25 september 2011

Varning levande barn


Kan inte rå får det men jag hatar skyltarna som är utplacerade vid våra vägar. Hur kan man komma på iden att sätta upp en skylt där det står varning levande barn. Ser man ett barn vid vägen får man verkligen hoppas att det är levande så det inte är en zombie.

Jag funderar på att tillverka en skylt där det står: Varning ouppmärksamma föräldrar. Eller : Föräldrarna här håller inte koll på sina barn.




När Melissa var liten och började gå, bodde vi vid en grusväg precis vid sidan av E4an. Vi hade en stor granhäck som skymde sikten in mot vår lilla väg. Denna väg ledde till storskogen runt Månkarbo så det gick stora timmerbilar där dagligen.

Kom aldrig på iden att sätta upp en skylt för att försöka minska deras hastighet. Det är väl upp till mig som förälder att hålla koll så hon inte sprang ut på vägen.




Hur skulle jag reagerat om det suttit en skylt och hon blivit påkörd . Hade jag klandrat chauffören då eftersom jag gjort mitt och satt upp en skylt.

Nej tycker det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte är på vägen. Tyvärr händer olyckor barn är snabba men man får göra sitt bästa .


6 kommentarer:

  1. visst ahr man sett dem skyltarna med levande?! barn..hu....men bara älskar skylten VILDA BARN!!! den vill ajg istället för den andra modellen:P

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den skylten med vilda barn å tama djur! Folk glömmer våra älskade husdjur!<3

    SvaraRadera
  3. Jag hittade en som där stod Slow Children på när vi åkte till jobbet! Sååå Elakt att kalla dem efterblivna.
    Men Vilda barn gillar jag :P

    SvaraRadera
  4. Har nog aldrig sett en skylt där det står "Levande barn" ?!

    Men Lekande barn ser jag över allt. Jag tänker små barn som inte själva har vett på att inte leka mitt gatan när bilar kommer bör ändå inte vara vid gatan ensamma!

    SvaraRadera
  5. Ganska löjlig att skylla på föräldrarna. Självklart ska föräldrarna ha koll på sina barn men det kan de inte alltid. Även äldre barn som spelar fotboll i villaområden kan glömma av sig och springa efter en boll ut på vägen. Då uppskattar även jag som trafikant lite förvarning. Skylten skadar ingen men avsaknad av skylt ökar risken. I vårt område finns ibland även mopedister som åker ohyggligt fort. Med varningsskyltar om lekande barn så finns möjlighet att även några av dem blir aningen mer aktsamma.

    SvaraRadera
  6. Den översta bilden ägs av Skyltar & Märken.

    SvaraRadera