Sommar

Sommar

söndag 8 augusti 2010

Lorry min första


När jag var yngre hade jag 4 saker jag bestämt att aldrig ha. Det var liten hund, katt, schäfer och barn. Ni som läst min blogg vet att jag har barn, katt och schäfer ojdå. Så det kan bli. Men hur var det med liten hund?

18år gammal vill jag ha min alldeles egna hund.

Kom i samspråk med en kvinna som frågar om jag vet någon som är intresserad av en blandrasjycke. Blir nyfiken och hon berättar att hon har uppfödning av shetlandsheap dog och dvärgsnauzer. Av misstag hade det blivit en tjuvparning mellan raserna. Då hon hade kennel så ville hon inte annonsera valparna.

Får för mig att jag ska "bara" åka och titta på valparna. Åker därifrån med nyskrivet kontrakt på en valp (naturligtvis) det är ju så jag är.

Lorry hämtar jag när han är 8 veckor. Då har han en fjärdedels tenor bit i vardera öra för att få hängöron. (slutade jag med efter 1 vecka ) för mig kunde han gärna få stående öron.

Denna hund visade sig nog vara den smartaste av hundar jag haft. Även den mest egensinniga.

Vintertid om det var för kallt gick han bara så lång tid det tog för att göra sina behov, sen skulle han sitta innanför min jacka, eller i en väska.

Han visste aldrig att han var liten. Hos veterinären stötte vi på en Irländsk varghund i väntrummet. Hundens huvud var lika stort som hela Lorry. Hade ingen betydelse Lorry skulle bara spöa upp den och visa vem som bestämde till stor munterhet för alla i väntrummet.


Han kunde sura som ingen annan. Hände någonting som han ansåg var mitt fel slog det aldrig fel. Han tittade medvetet bort från mig och vägrade titta på mig. Kom vi sen hem till mamma och pappa sprang han uppför trappan, skrikande. Upp i knät på dem och tjöt, tillbaks till mig skällande för att sen springa tillbaks till dem åter tjutande. Alla skrattade och frågade vad som hänt.


Han hade en tik han älskade att leka med Barbros Gazette hon var en bearded collie och väldigt snäll. En gång när vi var ute tillsammans i skogen hade hon lagt sig och Lorry kommer springande och ska hoppa över henne. Just då reser hon sig upp till följd av att Lorry smäller i backen. Han reser sig med frambenet i en Hitlerhälsning skrikande. Hoppar på 3 ben fram till oss och är väldigt ynklig. Barbro blir livrädd , tror han brytit benet. Men jag skrattar bara för det är så han gör. Han blir väldigt förnärmad men Barbro plockar upp honom och gullar oroligt med honom, då ska han plötsligt ner och jakten är igång igen. Inget fel på benet, behövde bara nån som tyckte lite synd om honom.

Många roliga saker upplevde jag med den lilla rackaren, men tyvärr blev han inte gammal. Smet en gång för mycket och blev på körd. Efter 2 veckor på Ulltuna och 2 operationer (på deras inrådan för jag tänkte ta bort honom) visade det sig att tungan blivit förlamad( käken gick av på bägge sidor) så då fick han somna in.

1 kommentar:

  1. Åh, jag minns både din Lorry och Nordins Gazette.
    Och så Bloms Fatima förstås.

    SvaraRadera