Sommar

Sommar

fredag 21 maj 2010

Florence Nightingale nej Nette


Vissa veckor är allt totalt galet.
Måndags började med att en granne ville ha med mig till Tierp, helt ok. Åkte dit och handlade lite, sen hem. Tog kaffe sen ringde det på dörren samma granne som ville in till Tierp en gång till, snäll och ställde upp. Grannen har det lite jobbigt med nerverna så man vill ju försöka ställa upp om man kan. Nu såg jag alla tecken på att det var dags för en ny resa till sjukan för honom.

När Matts kom hem talade jag om för honom att nu var det dags igen för grannen. Tog 1 timme efter att Matts kommit hem så ringde grannen och bad om hjälp. Hade yrsel och svåra svettningar. Så jag gick in och 112 larmades. Ambulansen kom och tog prover innan de bestämde vart de skulle åka med honom. Bara för att jag skulle veta men de såg inget med hjärtat så det blev Tierp.

Ambulansen åker iväg och vi börjar göra oss klara för kvällen. Men kl, 22.00 ringer telefonen , grannen som behöver hämtning. Tar hans bil och hämtar honom. På väg hem börjar han genast prata om att vi måste åka till Emmaus dagen efter, säjer att det beror på hur han mår då.

Tisdagmorgon efter min vända på cykel med Jerome ringer han igen . Måste bara åka till Emmaus, lovar att köra. Sen flyger den dagen förbi, får inget gjort hemma som jag bestämt mig för.

På onsdagen får jag sms från en annan granne, som varit sjuk en tid. Jag hjälper honom med hunden på dagarna. Men nu är han riktigt dålig och behöver hjälp. Upp till honom och ser genast att det är sjukhuset som gäller. Vi åker dit, jag får hjälpa till lite extra eftersom det blir lite språksvårigheter ibland. Tillbringar några timmar på akuten med honom, sen visar det sig att han har en svår infektion och början till lunginflamation.

Torsdagen går jag på marknad och hinner faktiskt göra lite saker som jag vill. Men klockan 1 på natten ringer telefonen och jag hör nån som säger Hi Nette its bad. På med byxor över nattlinnet och springer över till grannen. Ser genast att det behövs en ambulans. Han ligger över bordet i svåra smärtor och kan knappt andas.

När jag går ut och möter ambulansen hoppas jag att det inte är samma personal som på måndagen hos den andra grannen. Men det är det ju naturligtvis, sa till dem att jag hoppats det skulle vara några andra , de skrattade och frågade : Är du här också.

Han åker med och jag åker efter till Akademiska. Där visar det sig att han troligen har något av följande: antingen inflammation på hjärtat, eller hjärtsäcken eller inflammerad hjärtmuskel . Är med honom hela natten medans de tar prover. Han blir inlagd på hjärtintensiven och jag åker hem 6 imorse. Hemma sover jag en liten stund innan jag fixar djuren och åker tillbaks till Ackis.

Men nu blir det förhoppningsvis inga fler sjukhus i helgen för det har jag inte tid med. Melissa konfirmerar sig så nu är det hon som gäller.

På måndag är det nya tag som gäller. Då är det jag som ska till sjukan och kolla lungorna. Men sen hoppas jag slippa ett tag framöver =)

1 kommentar:

  1. Herregud !
    Snacka om att du borde få lön från landstinget ! :D

    SvaraRadera