Sommar

Sommar

söndag 1 maj 2011

Kanonsaluter fick jag




Vilken födelsedag det blev. Upp tidigt då vi skulle åka till Stockholm. Grannens mamma är på besök från Holland så jag skulle vara med som en liten guide i Stockholm. Så upp och iväg.


Melissa och Jessica var med , men de skulle shoppa , ville inte gå med oss och titta på Gamla stan, slottet och wasa museumet. Vi hade en hållpunkt som grannen och hans mamma ville se och det var vaktavlösningen. Så vi strosade runt i Gamla stan och tittade. Gick in på ett jätte härligt cafe och åt lite frukost.



Sen kommer vi upp till slottet och det är musikkörer och mässingsorkestrar. Världens uppståndelse. Kan ni tänka er när vi står där, firar dom av kanonsaluter för mig och dom räknade rätt på antal år också 20st eller hur var det nu. Dom sjöng ja må han leva så det blev ju lite fel skulle ju varit ja må hon leva. Fast jag förstår inte riktigt varför dom vände sig in mot borggården jag stod ju på kanten. Rätt var det sprang det en gubbe över borggården efter honom kom det en massa svartklädda kostymnissar och folk blev helt galna. Konstiga människor.



Riktigt maffigt var det när beridna högvakten red förbi. Livgardets dragonmusikkår är ju fantastisk. Kan inte hjälpa det men tycker det är så maffigt med dessa stora svarta hästar som bär pukorna. Dom nästan red över mig .Hade en ryskt patrona som knuffade ut mig. Efter de ridit ut så stod folk och tittade på en balkong och viskade att det var kungen som stod där och vinkade. Drottning Silvia och Viktoria var det visst också som stod där. Typiskt man får inte ens ha sin födelsedag ifred , han skulle naturligtvis också ha del av hurra ropen.





Efter det tog vi Djurgårdsfärjan över och gick på Wasamuseumet. Inser att det är mer i Matts smak än min. Men naturligtvis är det intressant. Åter med tåg till hemtrakterna.

Väl hemma väntade gäster, Gina och Samir var över . Matts hade gjort biff, hemlagad mos och hemlagad bearnaisesås. Samir hade gjort sallad. Allt var himmelskt gott. Efter drack vi Frappe och åt glass. När gästerna åkt skulle vi se Big brother men jag slocknade i soffan så Matts fick se det själv.

2 kommentarer:

  1. Låter som en helt underbar dag!
    Grattis i efterskott!

    SvaraRadera
  2. Det var inte dålig födelsedag fröken fick ;D

    Fina bilder och kul film :)

    Kramar här om!

    SvaraRadera